محمدرضا عاشوری

وبلاگ نوشته‌ها و روزنوشته‌های محمدرضا عاشوری

مطالعه سطحی در مقابل مطالعه عمیق

دیروز داشتم به این موضوع فکر می‌کردم که من زمان زیای را به مطالعه کردن می‌گذرانم ولی احساس می‌کنم آن طور که باید در موضوعاتی که درباره‌شان مطالعه می‌کنم عمیق نمی‌شوم. مفاهیم گنگی از آنچه که خوانده‌ام در ذهن دارم اما اگر بخواهم آن‌ها برای کسی توضیح بدهم یا نمی‌توانم یا آنچه که می‌گویم شاید درست و کامل نباشد.

کمی که فکر کردم متوجه شدم که مشکل من از دو چیز می‌تواند نشات بگیرد: 1) عمیق نخواندن مطالب 2) تغییر مداوم موضوعات مطالعه.

در مورد عمیق خواندن دقیق نمی‌دانم. چون معمولا سعی می‌کنم چیزی که می‌خوانم را با تمرکز بخوانم. یعنی اصولا اگر مطلب یا کتابی را بدون تمرکز بخوانم چیز  زیادی حتی در همان لحظه نصیبم نمی شود واین موضوع همان لحظه برایم قابل درک است. اما در مورد دومی تقریبا مطمئنم که بیشتر مشکلم از آنجا آب می‌خورد.

بخاطر ولع زیای که در یادگیری و خواندن دارم معمولا در مورد موضوعات متفاوتی مطالعه میکنم. مثلا یک کتاب در مورد روانشناسی می‌خوانم و کتاب بعدی ممکن است در مورد بازاریابی یا کسب و کار باشد، بعد از آن رمان می‌خوانم و کتاب بعدی ممکن است در مورد تاریخ، جامعه شناسی یا فلسفه باشد.

به نظرم اینگونه انتخاب کردن سبد مطالعاتی اصلا جالب نیست. چون همه چیز در سطح باقی میماند. میتوانم اینگونه مثلا بزنم که اگر هر کدام موضوعات و کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کنم مانند پرتو‌های نور در نظر بگیریم قادر نیستم با یک عدسی آن‌ها را در یک کانون متمرکز کنم. زیرا که هرکدام در جهات مختلی می‌تابند.

بنابراین تصمیم گرفتم به جای اینگونه مطالعه کردن یک یا دو موضوع را انتخاب کنم و برای مدتی فقط در آن زمینه مطالعه داشته باشم. اینگونه می‌شود پرتو‌های تابشی که گفتم را به وسیله عدسی ذهنم کانونی کنم تا به یک نقطه بتابند. از طرفی مطالعه پیوسته در مورد یک موضوع باعث می‌شود بتوانم موضوعاتی را که در کتاب‌های مختلف مطالعه می‌کنم به هم مرتبط کنم و به جای دانش نقطه‌ای و جدا از هم دانشی پیوسته و نسبتا جامع در مورد موضوعی که انتخاب می‌کنم در ذهنم به وجود بیاورم.

علاوه بر کتاب به نظرم مطالعه مقالات مختلف در اینترنت هم باید به این شکل باشد و باید روی موضوع واحدی متمرکز شد و به اصلاح آن موضوه را کامل شخم زد. معمولا تمرکز و عمیق شدن روی موضوعی واحد کمی دشوار است. انسان بخاطر تنوع طلبی یا بنا به هر دلیل دیگر خواهان این است که مدام از این شاخه به آن شاخه بپرد. اما این کار باعث از دست رفتن تمرکز و سطحی ماندن دانش درباره موضوعات مختلف می‌شود.

نظر شما در مورد افکارم چیست؟ شما در مورد مطالعه کردن چه رویکردی را اتخاذ می‌کنید؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
این وبلاگ شامل نوشته‌های پراکنده‌ و روزنوشته‌هایی است که تصمیم گرفته‌ام منتشر کنم.

Designed By Erfan Powered by Bayan