محمدرضا عاشوری

وبلاگ نوشته‌ها و روزنوشته‌های محمدرضا عاشوری

تمرین سنجیده

همه ما می‌دانیم که برای کسب هر مهارتی نیاز به تمرین و یادگیری داریم. باید تلاش کنیم و ساعت‌های متمادی را به تمرین‌های گوناگونی بپردازیم. اما صرفا تمرین کردن کافی است؟ هرگونه تمرین به هر شکلی قابل قبول است؟

عبارت دو کلمه‌ای «تمرین سنجیده» مرا به این واداشت که کمی بیشتر در مورد تمرین‌هایی که انجام می‌دهم بیاندیشم. این عبارت را از کتاب کار عمیق برداشتم و آن را روی کاغذ نوشتم تا کمی بیشتر در مورد آن بیاندیشم.

در کتاب نوشته بود که: تفاوت بین متخصصان و افراد عادی بازتاب تلاش‌‌های طولانی و سنجیده آن‌ها برای بهبود عملکردشان در حوزه‌ای خاص است.

در اینجا دو پارامتر برای تمرین مطرح می‌شود. طولانی و سنجیده.

اصولا برای متخصص شدن در هر زمینه‌ای نیاز به تمرین زیاد داریم. تمرین زیاد زمان‌بر است و این زمان‌بر بودن پارمتر طولانی بودن را به خوبی توجیه می‌کند.

اما در مورد سنجیده بودن تمارین باید کمی بیشتر صحبت کنیم.

سنجیده یعنی چه؟ سنجیده یعنی حساب شده. یعنی تمرین کردن الله بختکی را کنار بگذاریم و ببینیم که تمرینی که انجام می دهیم چه خروجی برای ما دارد.  باید سنجه‌هایی را تعیین کنیم که به وسیله آن‌ها  مشخص کنیم تمرینی که انجام داده‌ایم چه سودی به حال ما دارد. سنجیده بودن تمرین از دو جزء اصلی تشکیل می‌شود.

1. اینکه توجه‌مان را به شدت روی مهارتی که قصد یادگیری‌اش را داریم متمرکز کنیم. باید در نظر داشته باشیم که تمرین سنجیده نمی‌تواند با حواس‌پرتی باشد و نیاز به تمرکز و تمرین بدون وقفه داریم.

2. بازخورد تمرین را مشخص کنیم و با استفاده از این بازخورد‌ها روش‌ خودمان را اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم و روی تمرین‌هایی که کار آمد تر است متمرکز شویم.

شاید بسیاری از ما این تجربه را داریم که مهارتی را برای یادگیری انتخاب کرده‌ایم و تمرین‌هایی را برای انجام دادن انتخاب کرده یا برایمان انتخاب کرده‌اند. اما اگر زور بالای سر ما نبوده بعد از انجام دادن آن‌ها برای مدت اندکی به سراغ‌ کارهای دیگری رفته‌ایم. این پیوسته نبودن تمرین باعث می‌شود که اگر با  وقفه‌ایی طولانی دوباره به تمارینی که باید انجام دهیم بازگردیم، مقداری از آنچه فراگرفته‌ایم را فراموش کنیم. والبته مرور دوباره آنچه قبلا انجام داده‌ایم کاری سخت‌تر و طاقت فرسا است. 

نکته اینجاست که سختی کشیدن و تحمل کردن در ذات تمرین‌های یادگیری مهارت‌های مختلف است. هرچقدر که آن مهارت برایمان شیرین باشد باز هم تمرین‌هایی که در نهایت منجر به یادگیری آن می‌شود، سخت و نیازمند تلاش و صبر و تحمل است.

با توجه به حرف‌هایی که گفته شد سعی میکنم از این به بعد تمرین‌هایی که برای یادگیری مهارت‌هایی که در نظر دارم انجام می‌دهم سنجیده‌تر باشد و با تمرکز بیشتر انجامشان دهم. و البته باید سنجه‌هایی را مشخص کنم تا بتوانم میزان پیشرفت کاری که انجام می‌دهم را ببینم و اگر نیاز به اصلاح روش‌ داشتم این کار را انجام دهم. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
این وبلاگ شامل نوشته‌های پراکنده‌ و روزنوشته‌هایی است که تصمیم گرفته‌ام منتشر کنم.

Designed By Erfan Powered by Bayan