محمدرضا عاشوری

وبلاگ نوشته‌ها و روزنوشته‌های محمدرضا عاشوری

از خود سوال کن

چند تایی وبلاگ نویس هستند که سعی می‌کنم هر روز یا یک روز در میان به آن‌ها سر بزنم و چیزهایی از ایشان یاد بگیرم. یکی از این وبلاگ نویس‌ها آقای شاهین کلانتری است.

امروز که رفته بودم تا وبلاگ ایشان را بخوانم با مطلب برنامه‌ای ماهانه برای توسعه فردی برخورد کردم. آقای کلانتری در این مطلب چند سوال مطرح کرده بودند و پیشنهادشان این بود که در پایان هر روز برای هر سوال جوابی در نظر بگیریم و به پاسخی که می‌دهیم نمره بدهیم.

سوال‌ها این‌ها بودند:

  • مدیریت زمان: امروز برای جلوگیری از اتلاف وقتم چقدر جدی و مصمم بودم؟
  • تولید: امروز چطور و چقدر برای تولید و توسعۀ محصولم وقت گذاشتم؟
  • رابطه: امروز چه اقداماتی برای برقراری ارتباطات سازنده انجام دادم؟
  • یادگیری و تکرار: آیا امروز سراغ کتاب‌ها و آموزش‌هایی که به طور مستقیم به کارم مربوط می‌شود رفتم ؟ آیا امروز مطلب آموزشی مهمی را برای درک بهتر دوباره‌خوانی کردم؟
  • رضایت مشتری: آیا امروز گام موثری برای افزایش رضایت مشتریان بالقوه و بالفعل
  • کسب و کار خودم برداشتم؟
  • یادداشت‌نویسی: آیا در لحظات مختلف روز ایده‌ها و افکارم را ثبت کردم؟
  • تحرک بدنی: آیا امروز برای فکر کردن و آرامش ذهنم به پیاده‌روی رفتم؟
  • انتشار محتوا: آیا امروز محتوای مفیدی برای مخاطبانم چیزی منتشر کردم؟
  • قدردانی: آیا امروز قدردان داشته‌هایم بودم و از موقعیت اکنونم به اندازۀ کافی لذت بردم؟

به شخصه بیشتر کار‌های موجود در این لیست را انجام می‌دهم، اما خب کمیت و کیفیت کار‌ها در روز‌های مختلف متفاوت است. فکر می‌کنم یک میانگین کلی گرفتن در طول یک ماه می‌تواند در ارزیابی خودم به من  کمک کند.

پیشنهاد من:

پاسخ دادن به این سوالات می‌تواند یک تمرین نویسندگی شبانگاهی باشد. قبل از خواب اگر عادت به نوشتن دارید، دانه دانه به این سوالات پاسخ بدهید. هم موضوع برای نوشتن خواهید داشت، هم اینکه عملکردتان در طول روز را بررسی خواهید کرد و هم نوشتنتان خوب خواهد شد.

مطمئنم اگر مدتی این کار را انجام دهید آن‌کارهایی که در طول روز انجام نمیدهید کم کم آزارتان می‌دهد و سعی خواهید کرد کار‌هایی بکنید تا آخر شب شرمنده خودتان و دفترتان نشوید.

این‌ سوالاتی که در بالا آورده شده است جهت ارزیابی اهداف خاصی است،  شما می‌توانید برای اهدافی که در سر دارید سوالات مخصوص به خودتان را طراحی کنید.  

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
این وبلاگ شامل نوشته‌های پراکنده‌ و روزنوشته‌هایی است که تصمیم گرفته‌ام منتشر کنم.

Designed By Erfan Powered by Bayan