محمدرضا عاشوری

وبلاگ نوشته‌ها و روزنوشته‌های محمدرضا عاشوری

گاو خشمگین

گاو خشمگین یا به انگلیسی Raging Bull لقب جیک لاموتا مشت زن امریکایی بود که مارتین اسکورسیزی به کمک رابرت دنیرو فیلمی به همین نام رو در سال 1980 میسازه. برای مطالعه بیشتر به اینجا رجوع کنید. من  این فیلم رو تازه دیدم و میخوام کمی در موردش بنویسم.

از خودم سوال میپرسم؟ فیلم چطور بود؟ به نظرت فیلم خوبی بود؟ چرا؟

اول از همه اینکه من فقط نظر شخصی خودم  رو میگم. دانش اینو هم ندارم که فیلم خوب و بد رو از لحاظ فنی و هنری از هم تشخیص بدم. من بر اساس جذابیی که برام داشته نظرم رو بیان میکنم.

از ابتدای فیلم لاموتا تقریبا تو اوج بود. یا اینطور به نظر می رسید. فیلم با سکانسی روی رینگ بوکس شروع میشد که در لحظات پایانی بازی لاموتا به بازی برمیگرده و حریفش رو میزنه و به زمین میندازه، ولی وقتی داور داره تا 10 میشماره  زنگ پایان مسابقه به صدا در میاد و لاموتا چون در طول بازی همش کتک خورده و امیاز داده بازی رو به حریفش که ناک اوت شده میبازه. اما همه میدونیم که لاموتا این بازی رو برده و اون قوی تر از حریفش بوده،بخاطر اینه که میگم لاموتا از اول فیلم تو اوج بوده. این اوج گرفتن همینطور ادامه پیدا میکنه و در نهایت به سقوط ختم میشه. 

زندگی و شخصیت لاموتا اصلا جالب نیست. طوری که نمیشه اونو یه قهرمان دونست. یا شاید اون قهرمانه و تعریفی که از قهرمان توی ذهن ماست  زیادی آرمانیه. 

لاموتا آدم خشمگینیه. روی زنش ویکی خیلی حساسه و همش احساس میکنه که زنش داره بهش خیانت میکنه.  سر همین حساسیت و تصوراتی که داره زنش باهاش سرد میشه. البته زنش در این مورد کمکی بهش نمیکنه و چون از خودش خیلی مطمئن بوده نسبت به حساسیت لاموتا بی تفاوته، حتی یه جایی به دروغ چیزایی رو به لاموتا میگه که اون باور میکنه و بخاطر همین برادرش رو تو خونه ش به باد کتک میگیره و رابطه شون با هم قطع میشه. برادر لاموتا تو موفقیت اون نقش به سزایی داشته.

به نظرم، جدای از صعود و سقوط یک قهرمان که در فیلم به نمایش گذاشته شده باید به قضیه خشم هم دقت کرد. اینکه ندانم کاری هایی که هنگام خشمگین شدن انجام میدیم چقدر میتونه روی زندگیمون تاثیر منفی داشته باشه.

شخصیت لاموتا و خشمش برای ما قابل فهمه،اما از فیلم نمیتونیم بفهمیم که چرا شخصیت لاموتا اینطور شکل گرفته.چرا این آدم که یه جاهایی معلومه خیلی با احساسه و گاهی مثل کودک رفتار میکنه، به یک باره سر موضوعی مثل گاو خشمگین میشه و به همه چیز حمله میکنه.

فیلم قابل تاملیه و پیشنهاد میکنم در صورت امکان این فیلم رو تماشا کنید. شاید بهترن فیلمی نباشه که میبینید اما مطمئنا ارزش دیدن رو داره.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
این وبلاگ شامل نوشته‌های پراکنده‌ و روزنوشته‌هایی است که تصمیم گرفته‌ام منتشر کنم.

Designed By Erfan Powered by Bayan