محمدرضا عاشوری

وبلاگ نوشته‌ها و روزنوشته‌های محمدرضا عاشوری

پیاده‌روی 3 آبان

دیروز هم به پیاده روی رفتم. در بین راه به ادامه فایل صوتی عادل طالبی که در آن درباره استراتژی ورود به بازارهای اینترنتی صحبت می‌کرد گوش دادم.

بالاخره کمی از مقدمه گفتن خارج شد و بحث اصلی شروع شد. 

مسئله این بود که با وجود ابرقدرتی مانند دیجی کالا که سرمایه بسیار زیادی را به عنوان پشتیبان دارد چگونه تیم‌های دیگری می‌توانند با آن رقابت کنند. صحبت در مورد شرکت سرمایه‌گذاری سراوا شد. اگر در مورد سراوا چیزی نمی‌دانید بهتر است زحمت یک جستجوی ساده در گوگل را به خود بدهید.

این شرکت سرمایه‌گذار شرکت‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا، علی‌بابا، بازار و ای نتورک است. البته سرمایه‌گذاری‌های دیگری نیز دارد که با ورود به سایت سراوا می‌توانید ببینید.

دیجی‌کالا با پشتیبانی سراوا و یقینا بقیه استارت‌آپ‌های مورد حمایت سراوا یک غول در فروشگاه‌های اینترنتی کشور شناخته می‌شود که به سادگی نمی‌شود با آن رقابت کرد.

اما با این وضعیت چه باید کرد؟ آیا هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند وارد بازار فروشگاه‌های اینترنتی شود؟ خیر اینطور نیست. یکی از راه حل‌های ممکن برای افرادی که می‌خواهند وارد این بازار شوند نیچ مارکتینگ است. یعنی به سراغ گوشه‌ها و نقطه کور‌هایی بروید که شرکت‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا یا نمی‌توانند در آن حوزه خوب عمل کنند یا نمی‌خواهند در ان حوزه نقشی داشته باشند. با کمی تحقیق در بازار می‌توان این حوزه‌ها را شناسایی کرد و به رقابت با غول‌های بی‌شاخ و دمی مانند دیجی کالا پرداخت. البته فقط در همان گوشه دنج.

عادل طالبی برای مثال فروش کتاب به صورت اینترنتی را مطرح کرد. دیجی‌کالا با وجود این‌که کتاب‌های زیادی را در فروشگاه خود به فروش می‌رساند اما در این حوزه موفق عمل نکرده، زیرا که فروش کتاب دردسر‌های زیادی دارد. ( که تعدادی از آن‌ها را در این فایل صوتی لیست کرد) دیجی کالا اگر بخواهد روی فروش کتاب تمرکز کند باید هزینه زیادی انجام دهد، چون روش معرفی و مقایسه کتاب دیگر بر اساس قیمت و تعداد صفحه و وزن  و... نیست  و نیاز به تولید محتوای تخصصی در این زمینه دارد.  اما باید در نظر گرفت اگر این هزینه‌ها را نیز انجام دهد، با وجود رقبایی که اکنون به صورت تخصصی به فروش کتاب مشغولند می‌تواند موفق شود و آیا حاشیه سود کتاب برای این فروشگاه صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟

در مورد نیچ مارکتینگ مقالات زیادی در وب فارسی وجود دارد که اگر علاقه‌مند باشید با یک جستجوی ساده می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید. 

فعلا تا اینجای فایل را گوش کردم و هنوز مانده است. اگر چیز‌های دیگری هم دستگیرم شد برایتان می‌نویسم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
این وبلاگ شامل نوشته‌های پراکنده‌ و روزنوشته‌هایی است که تصمیم گرفته‌ام منتشر کنم.

Designed By Erfan Powered by Bayan