محمدرضا عاشوری

وبلاگ نوشته‌ها و روزنوشته‌های محمدرضا عاشوری

مهارت‌های نرم - مهارت‌های سخت

یک برنامه نویس را در نظر بگیرید. این برنامه نویس از طریق مهارت کدنویسی کسب درآمد می‌کند. به مهارت کد نویسی می‌گوییم مهارت فنی یا به بیانی دیر مهارت سخت. یادگیری مهارت‌های سخت امروزه بخاطر شرایط کسب و کار بسیار  رایج شده است. افرادی که برای کسب درآمد بیشتر تلاش می‌کنند در تلاشند تا به دانش فنی خود بیافزایند یا دانش فنی جدیدی بیاموزند.

اما در کنار مهارت‌های سخت، مهارت‌هایی وجود دارند که به آن‌ها مهارت‌های نرم گفته می‌شود.  گفتم در کنار مهارت‌های سخت، نه در مقابلش. زیرا که این دو مدل مهارت مکمل یکدیگرند و افراد برای موفقیت در مسیر شغلی خود باید هر دو را در کنار هم یاد بگیرند.

یادگیری مهارت‌های نرم در کشورمان چندان جدی گرفته نمی‌شود و به نحوی بسیاری از افراد تصور می‌کنند بیشتر این مهارت‌ها را به طور ذاتی در خود دارند. اما دوستان! مهارت آموختنی است و از تمرین و مطالعه حاصل می‌شود. شاید استعداد برخی کار‌ها ذاتا در شما باشد اما تنها استعداد کافی نیست و نیاز به یادگیری و تمرین دارید تا استعدادتان شکوفا شود.

اما مهارت‌های نرم چه مهارت‌هایی هستند؟

مهارت‌های نرم را شاید ما به اسم‌ مهارت‌های انسانی هم بشناسیم. این مهارت‌ها به ما کمک می‌کنند با خود و دیگران تعامل بهتری داشته باشیم. مثلا همان برنامه نویسی که کمی قبل‌تر مثال زدم به مهارت حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی، مهارت گزارش نویسی، مهارت یادگیری، مهارت برنامه ریزی، مهارت مذاکره و ... نیاز دارد تا بتواند در مسیر شغلی و فردی‌اش به جلو برود و پیشرفت کند.

اگر دقت کرده باشید مهارت‌هایی را که نام بردم - و اگر یک جستجوی ساده کنید می‌بینید که مهارت‌های بسیار دیگری‌هم وجود دارد -  از جنس علوم دقیقه نیستند، بلکه می‌شود آن‌ها را زیر مجموعه علوم انسانی و مدیریتی در نظر گرفت.

لیستی از مهارت‌های نرم رامی‌توانید در این صفحه از سایت متمم مشاهده کنید.

مهارت‌های نرم را شناسایی کنید و برای یادگیری آن‌ها تلاش کنید. 

در یک راسته‌ی بازار مغازه‌ها و فروشگاه‌های زیادی وجود دارد. اگر فرض کنیم همه آن‌ها یک چیز می‌فروشند، با یک قیمت و یک کیفیت، چیزی که باعث فروش بیشتر کسبه آنجا خواهد شد مهارت‌های نرم است. اگر یکی از کسبه مهارت فروش خود را تقویت کرده باشد، اگر مذاکره بلد باشد، اگر مهار‌ت‌های ارتباطی را یاد گرفته باشد مطمئن باشید فروشش از بقیه افراد آن راسته بیشتر خواهد بود.

مختصر و مفید بود 😌💜

امیدوارم همینطور که میگی باشه  :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
این وبلاگ شامل نوشته‌های پراکنده‌ و روزنوشته‌هایی است که تصمیم گرفته‌ام منتشر کنم.

Designed By Erfan Powered by Bayan